tisdag 29 november 2011

Mina vänner fåglarna

Jag har ett speciellt förhållande till våra vänner djuren och
allra mest till fåglar som för mig representerar själens
skiraste kärleks språk och däri ligger musikens ursprung med
självklar styrka av arkaisk kraft, bortom och bortglömd av de
flesta stadsmänniskor.I naturens lugn kan en liten fågel bota
den mest inbitne pessimist, det är ett uttryck av sann nåd att
lyssna till dessa änglar av självklar glans och genialitet, så
fria, vackra och bortom jantelagen de är.

När jag vaknar och alla småfåglar börjar rocka loss blir jag
helt salig, det finns inga ord som behövs, jag blir ljuvligt
tom och kan bara ta emot, uppleva och andas som ett med
skapelsen. När fåglar sjunger är skapelsen komplett.
Jag minns än första gången när en fågels klang genljöd inom
mig som om jag var det ljudet, som om inget annat fanns, det
var den totala upplevelsen av enhet med naturen och universum,
drillande, rullande, sjungande och upplyftande som en hel
symfoni ... musiken blev därför mitt språk och fåglar har
alltid funnits där som aldrig svikande inspiration.

Och det tack jag får är att då jag sitter ute i trädgården och
improviserar på min gitarr, vill så många sångare stämma in,
och de flyger runt mig och testar alla möjliga vinklar att
sitta och ljuda ur, för att skapa en symfoni i nuet. Så
upplever jag ren lycka, och få är de människor som kan bereda
det samma. En gång hörde jag Vivaldis slingor i en fågels sång, en annan
Mozarts och där fanns Mendelssohn, Bach, Brahms, Tjajkovsky,
Nielsen för att nämna några. Jag tror att all stor musik har
en del fågelmusik i sig och också andra ljud från naturen.
Musik som är kanaliserad har alltid ett inneboende budskap för
den som lärt sig att lyssna.

En annan sida hos fåglar är att de är bundsförvanter för dem
som passerat över och många är de gånger jag fått fina
meddelanden från min mormor som lämnade jordelivet 1989, och
en fräck skata pratade med mig som min egen mormor, och hon
var kunnig i sejd ska sägas. Alltid visar sig nu denna skata
när det ska hända stora saker i livet, hon förbereder mig, så
jag vet vad som är på färde.

Jag känner alltid in vad fåglarna vill mig, tar inget som en
slump, det finns alltid något som man kan få reda på i allt
det som synes vara, för att få kunskap om det som är. Likadant
är tecken på stenar, i vatten, i skyn, på moln och växter eller saker man hör/läser
som alltid har en inneboende symbolism och livsvisdom för den som tar sig tid att
lyssna.

Inga kommentarer: